Teknik Blå
Denna grupp är till för alla simmare som kan simma, men aldrig simmat med simklubb tidigare. Man kanske kommer från kommunalsimskola eller är "hemskolad".

I denna grupp kommer du att lära dig grunderna i simning som sport och självklart att crawla!

Anmälan till gruppen sker här på hemsidan. Platserna släpps på utsatta datum, och det är först till kvarn som gäller. Information om datum kommer att finnas här på hemsidan under “Nyheter” och på klubbens Facebooksida.

Teknik BLÅ tränar varje onsdag kl 18-19

Förkunskaper
Simmare som söker till blå grupp ska:
-vara simkunniga, alltså kunna simma på djupt vatten, gärna 200m varav 50 på rygg. 
-känna sig trygga på djupt vatten och kunna hoppa från kant ned i djupt vatten.
Mål
-kunna simma crawl minst 50m, inklusive tillhörande start och vändning
-kunna simma ryggcrawl minst 50m, inklusive tillhörande start och vändning
-kunna simma bröstsim minst 50m, inklusive tillhörande start och vändning. 
-kunna simma i streamline minst 5m
-ha insikt i hur ett träningspass ser ut
-ha förståelse för vila och fart i träningspass
Terminsplanering
Unikt för Blå grupp är att den har samma terminsplanering. Detta för att öka chanserna att simmare uppnår målen inom rekomenderad tid för gruppen. Tränare testar simmare vid olika tillfällen med moment från nästa steg för att bedömma när ett steg är avklarad. Då steg 3 i målplanen är avklarat börjar tränare tillsammans med simmare planera för placering i Teknik grupp till nästkommande termin. Målen är utformade för att vara öppna så att simmaren som är redo för Teknik kan ha uppnåt olika nivåer av teknisk precision och därför ha möjlighet att byta till den Teknik grupp som passar bäst för simmaren.

Steg 1: Grunderna
- Streamline
- Crawlbenspark
- Andas vid armtag (simma med blicken i vattnet – ej komplett sammansatt simning)
- Förenklade vändningar
- Dyka

Steg 2: Simsätt
- Crawl
- Ryggcrawl
- Bröstsim
- Teknik övningar

Steg 3: Ork och Fart 
- Bygga upp ork och fart i vattnet
- Lära ut hur träningspass ser ut/kommuniceras till simmare. Vila, distanser, vändningar och fartanpassning